Proteus

juni 24th, 2011

“betraktninger ved midnatt”. “Sjåfører som ikke er kjent her kan misforstå skiltene “!!!

av Eddie39   Lagret under: Politikk, Uncategorized          

Snakker vi om en tunnel på en lite befredet strøk på Vestlandet der alle kjenner alle og den meste kjøringen gjøres av lokalkjente sjåfører?

Nei du, her snakker vi om Oslofjordtunellen som tusenvis av kjøretøyer av alle slag og fra alle land bruker nesten hele døgnet. Jeg kjørte i gjennom en av dem for ikke så lenge siden. Tror det var denne. Da delte veien seg plutselig en til venstre og en til høyre. Men på grunn av dårlig lys og elendig skilting så jeg nesten ikke den 1 m tykke midtrabatten som delte disse, da den var  sementfarget og hadde en blass farge. Like nedunder hver vei sto et lite skilt med en pil som pekte høyre og venstre. Men det var så lite og så vanskelig å få øye på at når jeg kom til der veien delte seg tok jeg den til høyre fordi det var på samme siden som jeg kjørte.!!

Nå var det like før en katastrofe skjedde der. At det ikke gikk menneskeliv, er faktisk ufattelig. Samme som i storbrannen på Bergensbanen nylig.

Så kommer da en rep. fra Norges Lastebileierforbund(?) og sier disse “visdoms0rd”.

“Sjåfører som ikke er kjendt her (alså i Oslofjord-tunnelen) kan misforstå skiltene”. Og DA er det at det går opp for meg hvorfor jeg ikke følte meg trygg den gang jeg kjørte der. !! 

1) Alle skilt som lages idag skal være internationale, med symboler og være så enkle og forstå at selv en nærsynt mann på skal kunne forstå dem. Han bruker jo da selvfølgelig briller.

2) I tunneler som der kjøres international trafikk skal der I TILLEGG være ekstra varselskilt, for at ikke alle de som VI her i Norge forstår, skal bli forstått av bilister fra andre land. En selvfølgelighet ??  Naturligvis er det det.

“Alle tunneler er laget og skiltet etter lover og reguleringer”, sier rep. fra myndighetene. Ha!!

Oppsett og produksjon av skilter på alle våre veier og i alle våre tunneler er det billigste som kan gjøres for å “si fra” til sjåførene at de skal passe opp for noe som kommer litt lenger frem. De regionale kontorer har nok menn, eller kan få tak i nok menn om de vil, som kan kjøre med de som er oppsynsansvarlig og sørge for at alle skilt er synlige og står på rett sted. Det er og enkelt å sette nye skilt ned i stolpen som holder dem, om de lages slik. Det betyr at på vinteren står der andre skilt enn de som står der når veiene er rene for snø eller is.

Så står “Ho mor fra Rogaland” og forsikrer at alle tunneler i Norge er sikker å kjøre i. Takk for dansen!

Jeg husket engang jeg kom til et kryss engang oppe i Trøndelag en vinterstid. Jeg så masse lys og blinkende lys, masse skilt om å sakke ned på farten. Da jeg og de som kom bak meg hadde kommet frem til stedet jeg trodde de  hadde vært en stor ulykke, var det bare kveldsarbeide på ene siden av veien som ble gjordt. Men jeg berømmet de som satte opp alle skilt og satte fulle lys på, fordi det kunne ha vært avgjørende om en person i en bil kom brasende inn i stor fart.

Jeg har og kjørt i 6-7-km lange tunneler der eneste lyset kom fra min bil og jeg hadde på musikk på “bånd” fordi alle signaler i tunnelen var borte. Jeg husket og den gang en kjempestor trailer kom mot meg i en av dem. Traileren var opplyst som et juletre men hadde fulle fjernlys på og. Jeg måtte blinke med mine fjernlys mange ganger før han(?) dimmet sine ned. Da hadde jeg nesten stoppet og så at ingen bil var bak meg. Denne lysende “tornadoen” suste forbi meg i max fart og jeg kjente lufttrykket riste i bilen min.

Noen som kjenner seg igjen i min beskrivelse? Nå skal Oslo-tunnelen stenges for tog fra Oslo S. Nå blir Oslofjord-tunnelen stengt i flere uker for all biltrafikk. Og i resten av landet går livet som det alltid går på veiene om sommeren. “Statistikken” kommer i begynnelsen av neste år. Dessverre!!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Ingen kommentarer

Ingen kommentarer så langt.

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.Tilbakesporings-URL

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00