Proteus

juni 21st, 2011

Togbrann-katastrofen på Bergensbanen. Nå vet vi litt mer!!

av Eddie39   Lagret under: Politikk, Uncategorized          

To timer før toget skulle komme var det sveisearbeide på skinnene. Da tunellen så ut til å være av tre, er UANSETT rutinen å sørge for at skinnene er helt avkjølt etter sveisingen. Som regel brukes og vann til å kjøle ned om det trenges hurtig avkjølning. Som det jo gjorde i dette tilfelle.

Det sies at dette KAN være brannårsaken, men de utelukker heller ikke elektrisk feil? Hvor da ?

OM dette hadde skjedd på natten da alle er på lavgear, kunne utfallet blitt en katastrofe med massiv tap av liv.

Jeg husket en annen ulykke i en lang  tunell på en av være hovedveier. Der kunne ikke hjelpemannskapet “snakke” med hverandre inne i tunellen fordi all forbindelse var “blokkert”.

Og OM en eller flere personer var i en ulykke inne i tunellen kunne INGEN bruke mobil for å tilkalle hjelp, fordi det ikke fantes relè for å videreformidle signalene. Tilfldigheter? Slettes ikke.

Svært mange togtuneller , samt utallige ofte lange, transport-tuneller av alle slag er like “lukket inne” mens trafikken går der natt og dag .

Og når de som arbeidet der blir spurt om de gikk fra arbeidet uten å sjekke at skinnene var kalde, hva tror vi de svarer?  Om de skulle svare ærlig, kan svaret være “Det vet vi ikke sikkert”.

Et svar vil HELT sikkert være at de ”ikke aner hvor mange”, og det er om noen spør Jernbaneverket hvor mange usikre planoverganger som har skilter og info nesten usynlige å se.?

En oppsynsmann som var passe forsiktig ville selvfølgelig ha gitt tillatelse til sveising på skinnegangen innen i en tre-tunell i GOD tid før et tog skulle passere og alt var kjølt helt ned?

For OM dette hadde skjedd på natten, og vi VET og så at det ikke var noe utstyr der som kunne slukke en brann  selv på den tiden det skjedde, kan vi bare forestille oss hva som kunne ha skjedd.

Og EN ting er sikkert: Når det tok 2 timer før brannen startet, var det ikke lite varme eller gnister som lå og ulmet der før alt “eksploderte” når toget kom.  Vi så alle restene etter togene og tunellen. Der var alt borte og bare konturene av det som hadde vært et helt tog full av passasjerer sto igjen. Og det viktigste: Ingen kunne gjøre noe med brannen da den startet. Selv masse vann som ble pøst ned fra helikoptre i etterkant, gjorde liten eller ingen nytte.

Et nytt dystert eksempel på det som går inn i statistikken som ” antatt menneskelig feil” Dessverre!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Ingen kommentarer

Ingen kommentarer så langt.

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.Tilbakesporings-URL

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00