Proteus

juni 21st, 2011

Telenor-kollapsen:Feilen ennå ikke funnet.! Hva sier det oss?

av Eddie39   Lagret under: Politikk, Uncategorized          

Ahus mister både data og telefon i over 12 timer. Nesten hele Telenornettet kollapset og var nede enda lenger.  Telenor har ennå ikke funnet hvor feilen var. Ahus heller ikke og sier” Dette kan skje igjen når som helst”. Det sier sikkert og Telenor. ?

Egentlig er begges uttalelser bevis på en arrogant og uakseptabel ansvarsfraskrivelse av de problemer som det her er snakk om.  

Det begynner å minne om Jernbaneverket  og sine problemer med jernbanenettet. Men DE har et nett som er nesten på “skraphaug-nivå”, mens Telenor og helseforetaks dataanlegg skal være nye?

Problemene vi har lest om der journaler “forsvinner” og viktige dokumenter  med tusenvis av sensitive opplysninger kan bli ødelagt bare ved å taste litt feil på maskinen av operatøren, eller at “hele systemet” kan kollapse “når som helst”, er egentlig en bekreftelse på at noe er alvorlig galt innen kontroll og faste rutiner fra de som leverer systemene til de som bruker dem daglig.

Det som er det mest alvorlige i dette, er allikevel Telenors innrømmelse lenge etter kollapsen av eget nett: De ANER fremdeles ikke hvordan dette kunne skje??

Om en bilprodusent produserer en bil med samme “garanti” ville den aldri kommet i salg.  Ahus`s egne datafolk sitter fordelt på flere plasser og utenfor sykehuset.  Ansvarlig koordinator der snakket om “back-up” systemer som virket(?) i sin uttalelse.

Net Com smiler oppgitt og sier at kollapsen Telenor opplevet ALDRI kunne skje hos dem? Så det finnes alså datasystemer  og moblioperatører som kan si dette med et smil.

Nå bør Telenor bli fulgt med “radar-øyne” av alle de rette myndigheter fremover. Og kontroll av alle datasystemer innen helsesektoren og sykehus bør få høyeste prioritet fra myndighetene.

Det snakkes så pent om “pasient-sikkerheten”, mens “eksperter” sier lakonisk: “Dette kan skje igjen når som helst og hvor som helst “ .  Kanskje de skal bruke den gamle frasen: “Back to basic”.

Det betyr på klart språk at de skal dobbel og trippel sjekke alt til feilene er funnet og gjøre at de ikke oppstår igjen. Og OM de gjør det, skal “back-up” systemer kobles inn slik at skaden bare er kortvarig.

Det er DERFOR dataspesialister er annsatt der, for å sørge for at slike ting ikke skjer. Å si at dette kan skje igjen NÅR SOM HELST, kan til og med JEG si. Men det betyr igjen at de VET at datasystemene de arbeider med ikke er bra nok, og at de selv ikke er flinke nok til å oppdage og hinder at samme systemer kollapser igjen.  Egentlig en falitt-erklæring  fra begge parter.!!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Ingen kommentarer

Ingen kommentarer så langt.

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.Tilbakesporings-URL

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00