Proteus

september 30th, 2010

Høyesterett har talt: SAS må nå betale en bot på 175 millioner for å ha dervet industrispionasje mot Norwegian. Bra !

av Eddie39   Lagret under: Uncategorized          

Den eneste grunnen til at SAS har latt saken gå i alle rettsinstanser, er IKKE fordi de trodde de kunne vinne, men fordi de ikke “gadd” å betale en bot som de ikke hadde penger til. Derfor lot de saken komme til Høyesterett, som selvfølgelig stadfestet dommen fra lagmannsretten + renter.

Det ironiske her, er jo at SAS ikke KAN betale boten på 175 millioner. Så da blir deg “bytte+bytte”, alså at staten “gir” SAS 175 millioner, SÅ gir SAS disse tilbake i samme “kassen”.

Når jeg tenker på den gangen, for ikke så mange år siden, da SAS “sugde” haugalendinger og møringer tomme, ved å holde topp priser på flybilletter om du ikke bestilte dem så langt på forskudd at reisen ikke engang var planlagt.

Men spesiellt forbannet var jo de titusener av reisende som MÅTTE reise t/r Oslo, eller andre byer fra flyplassser som SAS hadde monopol på.

Jeg husker en forretningsmann som måtte inn på et møte i Oslo på kort varsel fra Haugalandet. For en t/r samme dag betalte han det samme som om han hadde reist på ferie i 4 stjernes hotell en uke.

For å bruke GEKKOS ord “Greed is good”, og si at “MONOPOL is better”, betyr det at Norwegian jo tapte hundreder av millioner grunnet SAS,s spionasje i bookingsystemer og annet.

Derfor burde Norwegian NÅ, gå til søksmål mot SAS og kreve DISSE utgiftene dekket. Men siden de nok ikke får noe PENGER av dem, kan de jo be om “almisser” i form av å gi fra seg noen gode flyruter? Jeg aner selvfølgelig ikke om det lar seg gjøre rent juridisk, men allikevel.

NOE kompensasjon bør de kunne suge ut av SAS? Om ikke mer enn som en symbolsk verdi.?

Jeg kan tenke meg at gliset til Kjos idag er ekstra stort. Og egentlig har han fortjent en slik “lønn”.

ALLE vet vi hvem HAN er, men aner ikke hvem sjefen i SAS er. Det har litt med image å gjøre og, i en bransje som har nok problemer å stri med ellers.

Egentlig forstår jeg ikke hvorfor SAS enda er “eid” av Norge-Sverige og Danmark.? Sell dere ut og gi SAS mulighet til SELV å overleve, iallefall ha igjen bare en mer symbolsk eierskap? Ingen LAND bør ha store eierinteresser i flyselskaper mer. Det er ikke bare gammeldags, det er faktisk dårlig plassering av ANDRES penger, uten å ha den kontroll over selskapene som de burde.

Om NOEN skulle få en liten statlig eierskapsaksje her i Norge, burde det jo være det selskapet som bærer Norges “navn”? Hvem?, nettopp, NORWEGIAN. !!

DE aksjene ville iallefall være en bedre investering enn å “pumpe penger” inn i SAS hele tiden.??

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

1 kommentar

  1. Kanskje dette betyr en oppsving for Villanden som flyr til vestlandet fra Geiteryggen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Comment av Ramlero — september 30, 2010 @ 9:33 pm

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.Tilbakesporings-URL

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00