Proteus

desember 31st, 2009

NSB “leier” banenett og “resten” av en “eldgammel dame” som bare “lapper og lapper” på alt. Når skal politikerne “få fingen ut” og rive “bygget” ?

av Eddie39   Lagret under: Politikk, Uncategorized          

Alle land med jernbaner, og det er nær sagt hele Europa, vet at om skinnene og alt som skal få togene til å gå, fort eller ekstra fort, ikke er tipp topp, er det UMULIG å modernisere noe som helst.

Her i Norge har jeg “vokst opp” med toget. Snakket med hyggelige konduktører og servitører, som har/hadde arbeidet i NSB brorparten av sitt liv. Alle de er uskyldige “tilskuere” som et helt liv har gjordt det de kan for å skape hygge og glede for passasjerene. Togene er blitt bedre og mer komfortable, men det nytter lite når de “snegler” seg frem på “veier” som ALDRI ville blitt godtatt som kjørevei om de hadde vært, ja veier der biler kjørte. Alle vet at en vei kan ødelegge enhver bil, om den er ødelagt og “lappet på” i en mannsalder. Men Jernbaneverket, med sine “fossiler” av noen “eiere” har aldri giddet å sette hardt mot hardt.

Hver gang det “skjer noe”, beklager det det og ber om mer penger. De har gjennom årene fått MER penger enn det som hadde vært utbetalt for et splitter nytt jernbanenett, med skinner som kan ta alt fra “hyggetog” til lyntog.  Det er som de sitter i “glasshus” og ingen politikere ser lenger enn til nærmeste “stasjon” i sin kortsynhet. Nå har et SAMLET STORTING gått inn for å fornye hele jernbanenettet for en ny fremtid i pakt med resten av Europa. Hva gjør Jernbaneverket? DE SETTER ALLE KJEPPER I HJULENE DE KAN FOR Å HOLDE NORGES JERNBANENETT PÅ FØRKRIGSNIVÅ.  Jeg ELSKER å reise med tog, det er en ypperlig måte å reise på.

Men når reisetiden er den samme idag som da jeg var født, er det som om “verden” har stått stille for jernbanen. Idag og den siste tiden “faller alt sammen”, fordi det er eldgammelt. Samtidig har en inkompetent ledelse IGJEN gjordt en idiotisk tabbe ved å kjøpe inn utstyr som ikke duger. Jeg tror faktisk at utstyret kanskje er tipp topp, men at det er hele “pakken” det skal arbeide ut fra, som ikke fungerer med nytt utstyr, fordi det ikke er i trim med resten av Europa.

Det nytter ikke å sette ny motor og andre ting inn i en bil fra 1925. Når den starter, vil den gradvis falle sammen eller ikke starte i det hele tatt, fordi den ikke er BYGGET for det som skal gjøre den “ny”.

Det finnes bare EN politiker som ser lenger enn “nesen”, det er han fra Rogaland SV. Nå bør HELE STORTINGET  på nyåret, sparke alle på Jernbaneverket, legge ned hele divisjonen, og starte med å fornye Norges jernbaner som de skulle ha gjordt for n`ten år siden. Eller skal de bare kaste penger i en sluk som ikke har noen bunn, til ledere som ikke ser lenger en tll egen lønn og pensjon?

FÅ FINGEN UT OG LA 2010 BLI ÅRET DA JERNBANENETTET OG JERNBANEN GIKK INN I FREMTIDEN. DETTE ER IKKE BARE EN NØDVENDIGHET, MEN EN BETINGELSE FOR Å SKAPE EN NORMAL OG FORNUFTIG DRIFTSGRUNNLAG. ALT ANNET ER SLØSING MED OFFENTLIGE MIDLER. PÅ TIDE Å VÅKNE OPP, POLITIKERE !!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Ingen kommentarer

Ingen kommentarer så langt.

RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.Tilbakesporings-URL

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00